Monday, March 23, 2009

Bakal projek JV aku...

Insyaallah aku akan berJV dengan seorang hamba allah nie....t/kasih kerana percayakan pada aku...aku pun tak pasti perkara nie berjaya atau tidak....tp perkara baru nie lar wat aku nak terlibat...tambahan..aku nak merasa menjadi petani..berjemur di panas terik...hehehe.....tp bagi aku...nie pengalaman pertama aku terlibat dalam tanaman...so.....kitaorang tgh planning tuk wat tanaman serai wangi...

so...selain serai wangi..aku cadang nak usahakan menda lain....korang suggestkan ke...tanaman apa ek???


korang usha gambo kat bawah...kawasan yg aku riki ari tu....


9 comments:

Matt Azuri said...

Ayip,

Bagus projek pertanian nie, n bagi aku selaun serai ko leh tanam jenis yg consumption dia tinggi cam cili ke..kubis ke...tengok kesesuaian tanah..

Btw, go on bro..jangan pandang belakang..:)

Sollihin SS Twins said...

Dimana ada usaha di situ ada jalan. Jangan lupa kaji pasaran.
Luas tanah tu nampak nya... kalau tak boleh buat semua.. buat sikit2... yg penting gerak...
semoga berjaya ayip....

juruukur said...

aik.. nak jadi petani lak.. bagus-bagus.. teruskan usaha

ayip said...

Mekasih atas nasihat hang Matt...

projek xbesar...tp aku kategorikan sbg projek cuba2 dulu...

solihin..

tQ atas nasihat anda...pasaran insyaallah...tp sy nie zero ttg pertanian...jdk beginner lar...

juruukur..
teringat dulu2..time pegang cangkul...tebas sana sini..hehehe...

najib @ nogix said...

bravo kawan,maju selangkah...
aku yang keje kat jabatan pertanian ni pun xde tergerak hati lagi nak wat projek pertanian..
Dok tengok projek2 orang ada la,teruk tulkan?
Em,untuk projek pertanian ko bleh cuba amik kursus jangka pendek yang berkaitan..Ayip,kalo berminat aku bleh tanyakan officer yang terlibat.

najib @ nogix said...

Lupa nak kasi link yang berkaitan

http://www.doa.gov.my/main.php?Content=articles&ArticleID=312&IID=

untuk program kat MAEPS,Jabatan Pertanian ada anjurkan kursus percuma(bila percuma xramai yang berminat),yang lepas2 ada berkaitan penanaman cili,baja IMO/cacing,Lanskaping,kawalan racun perosak.Penceramah adalah dari kalangan pegawai Jabatan Pertanian..

Hehe Ayip,terguna blog ko utk iklan plak..

Sumatra said...

hehe..teringat zaman belajar kt universiti kena ambik mp p'tanian. Kena usahakan 2 batas setiap sorang..Tanam labu & kobis..letih woo!!plg tak tahan kena gaul tahi ayam (tlh diproses)dgn tanah...huhu,sungguh menyengat baunya!! tapi, bila dpt hasilnya,puas hati!!!
Anyhow Ayip...go for it..best of luck!!

jeguk said...

wow ayip da nak invest kat pertanian plakk...emmm...bagus2...

aku memang minat gak bab tanaman nih...tp kat jb nih aku xde tanah...adeler tanah kat depan umah aku nih dalam 8 kangkang kera...heheh..( aku tanam pokok lada , pokok bawang ,serai,kesom n pokok bendi)untuk kegunaan sendirik jek..

apepun pendapat aku kalau nak usahakan tanah pertanian nie...marketing kena bagus..banyak jugak cabaranya bile nak pasarkan/komersilkan hasil tanaman...

jiran aku ada buat tanaman contract farming serai..tapi kurang menjadi( harga pasaran murah,kos buruh tinggi,tanaman kurang menjadi)dan ada pasang surutnya...tp aku respect kat dia...xmudah putus asa...sekarang nie dia sulam tanaman serai dengan cili..n dia mendalami ilmu pertanian,(aku kalau x tau tanya jek dia...) selalu servay pasaran dan network...

nway..teruskan usaha anda ayipp..

nakbagi cadangan tanaman..tanam pokok limau purut pun macam ok jek..daun n buah limau purut aku tengok mahal kat pasaraya...

ayip said...

nogix...thanks atas nasihat hang tu...insyaallah...projek akan dimulakan bulan 6 nie..so antara masa tu..aku kena carik2 apa jenis tanaman dan apa yg aku nk tanam...kena blajar...

jeguk...t/kasih atas nasihat anda..sy appreciate..sy tak risaukan ttg marketing..sbb nie projek suka2 jer..sebelum terjerus dengan lebih serius..(1st time terlibat dalam pertanian nie)...

yg sy lebih risaukan adalah ttg tanaman tersebut..kerana takut dihinggapi penyakit..iyer lah..sy nie zero knowledge..yg ada cuba ada geng2 tanaman yg sy jumpa sj...jdk..sy hanya bersandarkan ilmu yg dikongsikan dan kursus yg akan sy pergi nnti..tQ jeguk...

Blog Widget by LinkWithin