Tuesday, February 3, 2009

Kehendak atau Keperluan???

Semalam...sj aku berborak ngan budak panasonic...borak2 kosong ajer...citer pasai CNY ari tu..depa pegi mana...pastu berborak pasai politik...kutuk sana...kutuk sini...macam2 lar...yg syok aku borak..pasai..budak panasonic nie pun keje tak lar sehebat korang kan...tp dia keje drebar...yg aku salute tu...dia punya predict dan pandangan terhadap ekonomi dunia yg semakin parah..ini turut kena pada negara kita sendiri.......
dia predict jangkaan dalam bulan 3 nie...negara akan parah...ramai pekerja akan kena buang keje..lagi akan parah bile tibanya bulan 6 nie....mungkin...1.2 juta pekerja dalam sektor swasta akan makan angin selepas tu...wahhhhh....kita lihat lar...btoi ke tidak prediction dia...aku tanya...mana dia tau!!!base on what????

jawapan selamba dia....senang ajer....skrg nie bank dah ketatkan sket pinjaman...w/pun BLR dah turun...cuba korang pegi beli keta 2nd hand punyer...misti susah lar loan nak approve..pastu korang tgk pergolakan politik..sana lompat..sini lompat...pastu dengan pertukaran prime minister lagi...korang ingat tu semua leh jamin stabil ker???
waaahhhh...hebat btui pandangan dari seorang kacamata drebar...btui dak???tu yg aku salute tu...jangan korang ingat...setakat drebar...tidak layak untuk berbicara ttg kewangan...ttg ekonomi...lihat...dengan lepak sj...aku dapat ilmu...bersiap sedia lar...menghadapi kejatuhan ekonomi yg teruk...mungkin lebih teruk daripada thn 84....thn 97....errrmm....

td aku ada sentuhkan citer pasai keta......

kalau korang tgk tajuk aku tu...aku nak tanya lar...adakah korang pakai keta tu 1 keperluan atau 1 kehendak???pilih yg mana satu???
dulu masa krisis minyak..aku tgk...time tu..minyak smpi 2.70 seliter.....ramai pembeli2 keta nie...lebih suka menyimpan keta di rumah..sanggup naik public transport...sanggup tumpang kawan...sanggup beli motor cup...semata2...bebanan pada harga minyak...boleh plak berdikari mcm tu...

ada tu plak...aku tgk...baru jer lepas grad..dapat keje...1st salary...dah angkut keta dah...wat instalment...beribu riban...dihabiskan....pastu cukup tahun...dah sengsara...
bukan aku menghalang pakai keta....tp korang tanya tak pd diri sendiri...keta itu adakah 1 keperluan atau kehendak pada diri korang???jika keperluan...go ahead...teruskan..tp jika itu satu kehendak..aku nasihatkan...hold dulu..bersabar dulu...

sebab apa???

persoalannya ramai yg tidak tahu...ramai yg tidak study...terperangkap apabila nak perbaharui cukai....apa yg korang fikirkan..dah buat kira2 ke ttg nak bayaq cukai jalan...insuran..instalment keta lagi....tmbahan...kena plak..part2 yg kecil...mcm tukar minyak hitam..servis..tukar tayar....
tahun pertama...parah...tahun ke-2...tenat...tahun ke-3....menangis lar sorang2....

itulah sebab ramai yang terduduk...a/bila mengenangkan menda nie terjadi...ada smpi yg tersangkut utk membuat pembayaran instalment keta......mula2 sangkut sebulan....pastu dah biasa sangkut dua bulan...masa bulan ke-3...keta dah tak sangkut instalment dah...pasai keta dah kena tarik oleh bank....

jadik pada yg muda...yg baru bekerja tu...nilaikan lar dulu....buat kira2....
jangan lar tgk...eh junior aku..keje tak seberapa pun...pakai keta besau!!!tak kan aku tak mampu???itu kata2 org tak belajar..tak studi dulu...junior tu pakai keta sebab dah studi dulu..dah buat kira2 bulanan dah...itu yg dia sanggup...jgn sama kan kita dengan junior tu..sebb lain org..lain lar financial....

note : aku pun blum pakai keta...pakai motor cup ajer...apa nak malu...janji sampai dan tak patah kaki nk ke destinasi sudah lar....janji rock...!!!!...kalau ujan...pakai lar baju ujan...hehehehe

peace

2 comments:

din said...

bro aku sokong ngan ko..
aku satu2nya di kalangan member2 aku yang still xpkai kete..
mmg la kdg2 jeles tgk orang lain ada kereta..time ujan kita berhujan..time panas kita berpanas smpi lengan jadi hitam..huhu..
tapi sebab cukai,maintenance kete tu yg wat aku xsanggup..
baik aku naik kriss aku..hehe..

ayip said...

din...

tq krn komen ttg cite nie...anyway...sblm pakai keta..suggest sy..pastikan tidak membebankn anda...

apa nak malu...sy pakai motocup pun..ok jer...:D

Blog Widget by LinkWithin