www.bicarajutawan.com

www.bicarajutawan.com

Wednesday, May 6, 2009

Kerosakan pada umah...

Baru2 nie aku dikejutkan dengan panggilan daripada tenant aku yang kat KD....perggghhh...memang btoi bile aku baca buku2 azizi ali...tuk inbestment umah...jgn smpi t/malam tenant ganggu tuk kacau owner dengan complaint mcm2...so aku ingat menda nie tak kan terjadi pd aku...at last aku merasa jgk..

ok back balik tajuk di atas...kerosakan pada umah...citer nya begini...
tenant aku bilang...jiran bawah umah claim yg siling umahnya bocor...dengan air bertakung..dan menitik2...air busuk lak tu...so...menda nie kena pada dapur dan bilik utama...dan jarak antara bilik utama dan dapur...kedudukannya jauh...perlu melalui ruang tamu...(tp ruang tamu...tak kena)....


jadik....permasalahan aku lar...apa perlu aku buat....:-

1) mcm mana nak selesaikan masalah ini...aku atau owner bawah???

2) sape perlu tanggung kos2 kerosakan...jika aku dapat detect masalah piping...mungkin...aku bleh perbaiki dengan menanggung kos2 tersebut...tp b/mana pula dengan kerosakan rumah bawah???

3) b.mana aku nak tau yg piping bermasalah???

tuk makluman semua....asainya...owner bawah claim...kebocoran berlaku..masa memula lagi tenant aku duduk...ini berlaku...sudah 2 thn lepas dan tak dilaporkan kepada tenant aku dan pastinya..aku pun tak dilaporkan..apa yg owner bawah tu buat...cuma tadah dengan plastik ajer.....dan menda nie terjadi hanya di bahagian dapur sj...

dan cuma keblkgan ini...perkara yg baru terjadi adalah kebocoran yang baru di bahagian bilik utama sehingga mengeluarkan air busuk...

dan tenant aku bgtau jgk...bilik utama tu..digunakan utk menyidai kain2 kering...tp aku tak pasti sama ada kering atau basah...tp kalau basah....takkan lantai mozek bleh meresap sehingga ke siling bawah...

apa pandangan korang???

p.s : kalau dapat calling pada owner bawah...petang nie..aku nk shot..g tgk umah tu....nk snap gambo....

(waduh2...td dapat msj dari tenant lain plak...umah aku yg kat TBA plak ada masalah...adoiii....blum lagik settle masalah nie...datang lagik satu masalah..nasib baik masalah tak pening macam KD nie....dugaan woooo..sabau jer lar.......)

10 comments:

sourplum said...

p la usha dlu umh tu
ssh nk ckp klu xtgk nih

ayip said...

tq sourplum...

kalau dapat calling dari owner bawah..ptg nie sy g usha..kalau dak..ujung minggu nie..baru leh p tgk...

tp secara kasarnya...bile tgk aduan lagu nie...mata pun tak leh pejam ngan lena...takut...kuaq lagik costing...kalau bleh dielakkan..harap...dapat dielakkan..

imman said...

dulu pernah jadik pd sy. sbg owner unit atas, owner unit bawah mmg ada right to komplen dan bly bawa ke pihak management. tp keputusan tetap bergantung kpd yg empunya unit. basically kena ada mutual agreement to share the kos among owner. at the end sy dulu bear the burden sendiri pasal paip yg bocor ialah paip air. so dinding unit sy dr lantai keatas start bercendawan dan rosak. nampak gaya memang kena buat repairwork tu. samada owner unit bawah sanggup kongsi or u sbg owner unit atas nak continue pekak kan telinga.

pokli said...

sabar...ni la antara hidden cost yg perlu diambil kira...apa kata bagi jer kat faridz satu solution...biar diaorg jer selesaikan masalah tu...boleh?mlm boleh tidur lena

ayip said...

imman...tQ kerana share the knowledge...tp bab tang pekak kan telinga tu...saya tak berapa suka lar imman..maaf iyer...seolah2 kita lepaskan tangan..tak baik lar..nnti menda nie kalau terjadi pada kita nnti mcm mana pulak kalau owner atas pekak kan telinga...jgn wat camtu lar..tarak best... :)

ayip said...

pokli...

tq sebab advise saya...
menda2 nie lar perlu dititik beratkan bile menjadik seorang investor properties...contohnya...yg pokli bg contoh...iaitu hidden cost...insyaallah..tgh tunggu apa kptsn nya...hopefully..tiada apa2 kerosakan yg perlu saya tanggung..jika tidak..saya kena appoint fariz atau man..tuk tgk kerosakan yg berlaku...

tQ pokli..

Unknown said...

Hi...

Unknown said...

hi..nak share my experience regarding this matter..

sy pernah gak alami mslh ni..tenant rumah sy (flat)kata org bwh rmh komplen air dr bilik air (rmh sy) m'alir ke bilik tido mrk. slps check..sbnrnya xde mslh kt rmh sy pun. so, kalau dinding rmh org bwh bocor..dia la yg kena buat aduan. Buat aduan kt pemaju (cth: PKNS), isi borang je...nanti pemaju dtg la periksa..cuma jgn la kita janji pape kt org rmh 2, takut dia lps tgn lak...tp kalau blh sama2 la atasi mslh..coz kdg2 perlu perbaiki dr atas rmh in order to solve problem org bwh...

...harap2 cepat la dpt selesaikn mslh nie...kang ada pulak yg xleh tido..

ayip said...

tq sumatra..info anda byk berguna...

Cik Ezt said...

Ayip..blh sy tau solutions yg encik.buat..sb umah sy pun Alami benda Sma..dh 5x baiki..still bocor..Xtau nk baiki apa.lg

Blog Widget by LinkWithin