Thursday, August 6, 2009

Melayu akan bersaing....kami akan bangkit..(Petikan daripada BJ.com)

Aku tgk tajuk nie....mcm ada ayat2 perkauman...cuba kita fikirkan positif...maksud2 yang ingin diutarakan....ada beberapa isu yg aku ingin sangat ketengahkan...macam mana kita nak menaikkan ekonomi melayu kita....macam mana dengan satu komuniti dan network dapat mengembangkan kecairan kewangan yang harus kita janakan...

mungkin ada yang non bumi kat luar sana tak setuju dengan tajuk aku tu....tp bagi aku...sebagai semangat tuk kami yang lemah nie dan teramat leka dengan keasyikan diri sendiri tuk bangkit bersama-sama bersaing dengan bangsa lain...

mungkin ada yang terasa...mungkin ada yang pedih...dan mungkin ada yang meluat dengan kata-kata aku nie......kita tidak mahu digelarkan melayu pemalas...kita tidak mahu digelarkan lagi melayu dengki...dan kita tidak mahu lagi digelarkan melayu curi tulang...

apa yang ingin aku perkatakan...macam mana tuk membantu menjana ekonomi bangsa melayu...supaya dapat kukuh dan berada setaraf dengan bangsa lain.....dulu aku teringat ustaz masa sekolah2 dulu....'ayip..kalau hang pegi kedai...nampak deretan kedai...dalam deretan tu..ada 10 kedai barang runcit...dalam 10 tu...hanya satu jer kedai orang kita...apa perlu hang buat...sedangkan harga di kedai orang kita agak mahal berbanding dengan harga kedai lain...'

jawapannya....

kedai org kita naik harga sebab kita tak support barangnya....tu pasal dia terpaksa bertahan..dan menaikkan harganya....kalau kita support barangnya...agak2...harga barangnya turun tak???

jadik...dengan usaha sebegini...marilah kita bersama2...beli lah barangan orang kita...mana lagik kalau kuah tak tumpah ke nasik....support bangsa kita...mcm mana kita support network kita...ingatlah....kami akan bangkit dan akan bersaing...

mulai sekarang nie...marilah kita tukar minda kita...supaya kita sentiasa utamakan barangan bangsa kita....sebb selagi kita tak bantu...smpi bila pun melayu tak kan berjaya....

renung2kan...dan selamat beramal

4 comments:

Anonymous said...

yup, klu kita support pasti harga nya turun.tp klu kita beli brg2 dp org melayu yg dah semestinya islam(di smenjung) duit kita itu akan digunakan utk penidikan anak2, utk ibadah dsb tak lah ke meja2 judi,arak dll.betul tak?hehehe...

PoKLi said...

betul
nak beli emas boleh beli dgn pokli....org melayu kiter...:)

Anonymous said...

I sadly have often heard you all talk about race, it became a boundary between us as human beings ... if only i could choose, i do not want to be born as a nation of china, melayu, mat saleh or whatever other kind of people .. i wanted to be born as unifying the various nations, so that you all are no longer making a difference to our race ... enough, stop to these differences, so that no one else was hurt ... god never make a difference to all people, but people who make this difference

Anonymous said...

I sadly have often heard you all talk about race, it became a boundary between us as human beings ... if only i could choose, i do not want to be born as a nation of china, melayu, mat saleh or whatever other kind of people .. i wanted to be born as unifying the various nations, so that you all are no longer making a difference to our race ... enough, stop to these differences, so that no one else was hurt ... god never make a difference to all people, but people who make this difference

Blog Widget by LinkWithin