Monday, April 26, 2010

meh kaji selidik sket.

En Faizol Tahir (Sahabat baik aku) tengah pening2 lalat.
perkhabarannya, beliau sukar membuat beberapa keputusan.

situasi beliau begini :-
1) Cash dalam tangan ada dalam RM 65K
2) Hutang 4 biji buah umah-payment bank dalam RM 1K monthly
3) +cf umah tu dalam RM500-600 setelah tolak housing loan per monthly
4) hutang keta takde-dah settle dah
5)hutang CC takde
6) loan ASB -RM 170K-Tolak dalam RM 925

7) PL beliau monthly dalam RM 490
8) loan komputer beliau-RM 5K
9) ODASB - RM 41K
10) ODASW-RM 50K
11) Tabung Haji -RM 7-8K

12) beliau makan gaji. monthly gaji beliau hanya RM 2K

so skrg brother nie mau beli lagi satu umah...rega dalam RM 60K onwards...
beliau dah tanya banker....beliau layak membuat loan dalam RM 80-100K

persoalannya :

1) adakah patut beliau membeli umah tu secara cash?
2) atau adakah beliau tak perlu membeli umah tu secara cash (buat loan)

alasannya :
1) klu cash-beliau dah kurang kan komitmen nya.
2) klu hutang...beliau kena pantau lagi dan lagi...

so...sila beri komen anda kepada beliau

8 comments:

Matjoe said...

faizal tahir kene bayar PTPTN dulu baru boleh ke luar negara

PG said...

Salam Bro Ayip..
Sedap lagu ni..hehe :)

Mohammad Syahman bin Abu Hasan said...

hehehe..klua tajuk la korang ni.emm..dua2 pun ada pro dan kontranya.tapi, kalo bagi aku..selagi bank bagik pinjam, layan jelah. duit tu simpan lagi. bila bank dah tak kasik, baru kasi layan duit tu pulak..pendapat aku je..

tuanbri said...

eh, ni macam kenal je En. Faizol ni...
dia naik Motor besar kan pergi opis ?
selalu nampak dia kat PJ.

ayip said...

matjoe...hehehehe

faizal tahir tu artis faveret wa...

suara sedap wooo...

PG...
lagu mana? :D

Syaman
good advise...cantik tu..

tuan bri..
nie faizol tahir naik motot apa tu?misti GTR kan???hehehehe

Anonymous said...

salam..nk tnya if kt dh ade rumah pertama loan 130k double storey tp nk beli rumah kedua jenis low cost..blh ke? samade direct owner @ lelong ??

ayip said...

w'salam..bleh nak beli umah low cost..tp sila semak :-

1. komitmen saudara
2. consent low cost
3. lokasi

Anonymous said...

hypocrite

Blog Widget by LinkWithin