Pertengahan bulan nie...akan ada tenant baru kan masuk umah aku kat KD tu....seblum nie...tenant yg ada...terpaksa pindah..kerana jarak lokasi tempat kerja jauh..biasa lar..org pompan...alasan yg digunakan sebab letih dengan jem...dok kat KD...keje kat subang..hehehehe..mcm2 ragam..
memandangkan tenant baru akan masuk pertengahan bulan nie...jadik ada kerja2 yg perlu aku baik pulih...tuk jdaik seorang inbestor...pastikan umah2 yg tenant baru akan masuk nnti..dan mereka berpuas hati dengan serbis yg anda berikan...umah cantik...jadik..mereka akan berpuas hati nnti...so..semalam...dalam pkul 10.30 pg daripada bengkel keta...aku bergegas ke lokasi KD..tuk wat keje2 macha...hehehehe
keje2 yg meletihkan seperti keje2 menukar lampu, baik pulih sinki, mengecat dan tukau tombol pintu....memang letih..seharian wat keje..memang mencabar kebolehan diri....tambahan yg mencabar adalah kerja2 menukar lampu dan baik pulih sinki...tapi tang sinki tu..aku amik masa smpi sejam lebih...pasai tersumbat..dan saluran paip tu..lain sket design nya...jadik menjadik sulit kat aku...so...nasihat aku..klu korang tak reti2...jgn cuba sesekali...please gunakan serbis yg pakar...mcm one solution...memang leceh...kalau salah baik pulih...paip leh bocor...lampu tak idup..
Dalam entri nie...apa yg aku nak tekankan kat sini...kos2 baik pulih...sape yg perlu tanggung???
owner atau tenant...sbb tu seblum inbest dalam hartanah..korang kena tau selok belok ini...macam wida..letak deposit 2+1...mungkin deposit tu...akan cover kos2 baik pulih bile tenant kuaq nnti...
(mcm aku..aku letakkan deposit hanya 1+1 sj...sebab kalau letak 2+1...susah tuk dapatkan tenant...ini pandangan aku...cm wida lak...lokasi cantik..tak susah tuk dapatkan tenant...)
so...kat sini aku nak brainwash sket..selain deposit 2+1...ada tak cara2 lain..agar kos2 nie...tidak perlu owner yg tanggung...bagi sket pandangan korang...
nie aku upload...gambo umah aku..
p.s : w/pun aku letak 1+1..tp kos2 baikpulih...still tenant bayarkan...mcm mana???korang bagi pendapat korang dulu...pastu baru aku citer..mcm mana dengan deposit 1+1...tenant lama still bayar kos2 tersebut...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
13 comments:
lau aku..2+1 ok..1+1 pn ok..dsebabkan aku da bg sewa kt tenant aku dgn mgmbil dep 1+1..so bila tenant kuar..aku x pulangkan dlu dep tu..aku akn keep dlu smpi bil2 smpi..n tgk kadaan umah dlu..agak2 da setel..bru r pulangkan..tu pn setelah ditolak segala jua bil n kerosakan..tp kita sebagai 'tuan tanah' kna la jujur..jgn la plak nk nipu tenant tu ya..heheh..selamat beramallll
KD tu kota damansara ke?
kwn aku yg sebaya ng aku da sewakan umh die kt damansara
aku tak igt ape nm apt die
tapi baru jela siap dlm 2-3 bulan ni
die sewakn sebulan RM1050
nurse segi college yg duk situ
Aku lak 1+1 je,tapi dalam agreement aku ada mention penyewa bertanggungjawab atas kerosakan yang bawah rm100..
Waahh..ada nama wa pulak.. segan pulak..
Anyway.. Ayip cuba push 2+1 dulu.. test the market.. kalau dapat alhamdulillah..kalau xdapat.. tukar strategi balik to 1+1.. benda ni betul kata Ayip..ikut area.. kalau certain area.. kalau penyewa x nak ikut apa yg kita letak.. ada ramai penyewa lain nak.. ada area.. kita kena lebih kurang kat penyewa..
nogix punya suggestion tu best jugak.. kalau Wida.. kalau buat furnish la kan.. benda2 furnishing ni Wida letak as on loan basis.. kalau rosak.. tenant kena baiki sendiri.. tp benda2 lain.. mcm paip..xde pulak Wida letak apa2..anyway idea nogix memang class!!
Untuk unit fully furnish wa, ikut kontrak sewa standard azizi ali iaitu barang-barang kelengkapan rumah/perlatan elektrik adalah atas dasar pinjaman sahaja. So, kalau ada apa2 kerosakan, tenant kena baiki.
Untuk kos penyelenggaraan rumah, owner tanggung sbb tak material sangat spt sinki tersumbat, lampu rosak dll. Btw, wa cuba gak deposit 2+1 untuk mengelakkan barang2 disapu bersihh...:)
sue..
tips yg menarik...simpan deposit tenant dahulu...
sourplum..
sy rasa tu kawasan high end tu..tu bukan jenis appartment...tu kondo rasanya...sbb klu sewa lebih daripada RM1K..appartment xda sampai lagu tu..
nogix..
idea yg menarik..tp kawan tak stuju..kalau below RM100 ditanggung oleh tenant...
wida...
bgs perbincangan pabila ada furnish..sape yg perlu tanggung...???ada contract..insyaallah terlindung harta kita...
Matt..
ttg kos2 kerosakan yg kecil...cam lampu rosak..still owner kena tanggung...!!fuhh..susah tu matt..anyway...ttg furnish tu matt..idea azizi ali memang cun..kena ada contract
lekas..sape lagi leh bagi idea..kita brainwash sket...kerosakan pada unit kita..sape perlu tanggung..owner atau tenant..???
Klau pendapat aku lak, tengok pada lokasi. sesetengah lokasi amat tinggi demandnya. jadik, kita boleh pilih..dan semestinya pilihan yang 2+1. Aku suka jadikan buku 'Tuan Rumah Jutawan' dari Azizi Ali sebagai rujukan dan... alhamdulillah menjadi dengan jayanya :-)
Kerosakan lampu, kipas atau tombol pintu contohnya.. ditanggung oleh penyewa sebabnya ia digunakan oleh penyewa. Kena mention dalam Agreement dengan jelas..
wah...thank you for promoting
satu solution...
alamak ayip, xdpat la kitaorg nak cari makan, kau dah repair...
hehehe
sepatutnya kerosakan ditanggung oleh tenant...
ayip..
tak sound dtg KD. sound la lenkali..019-7707715. bleh layan Gulam Mee..hehe
tuanbri...
awak punya serbis...lebih bagus daripada sy...awak ada kepakaran dalam membaik pulih keadaan umah...sy takat kecik2 punya knowledge..jgn isau..serbis awak dasyat2 tu...
wakata...awak ada sana ek..
kawan ari sabtu nie..turun sana..deal ngan tenant baru..mau kasik kunci..nnti wa calling2 demo ek..
Post a Comment